تبلیغات
::: پرتیکان ::: - زلم ‌زیمبو صدمیلیون فونداسیون هیچی(بخش پایانی)

زلم ‌زیمبو صدمیلیون فونداسیون هیچی(بخش پایانی)

چهارشنبه 9 خرداد 1386 , توسط احمدرضا سلیمانی

بازار چطور می‌چرخد؟
شركت‌های طراحی داخلی، ترجیح می‌دهند كاری بگیرند كه تازه سقف كاری‌اش تمام شده باشد. این‌طوری تمام جزئیات و ظریف‌كاری‌های «توكاری» ساختمان تا  موكت‌كردن و چیدن مبل، پای خودشان می‌افتد و طبیعی است كه سودشان هم بیشتر می‌شود.

اگر با یكی از این شركت‌ها كه آگهی‌شان در اینترنت و بیل‌بوردهای شهر پیدا می‌شود، برای این كار تماس بگیرید، به شما خواهند گفت كه خانه خاك و خلی را تحویل می‌گیرند و جارو كشیده تحویل می‌دهند. معمولا قیمت را هم با تلفن نمی‌گویند. باید بیایند كار را ببینند و انتظارات شما را بسنجند، بعد قیمت بدهند.

مستقیما پول طراحی هم به‌صورت درصدی از هزینه تمام‌شده كار حساب می‌شود؛ به این صورت كه اگر خرج خرید مصالح و آماده‌كردن خانه آن‌طور كه شما خواسته‌اید، بشود 20 میلیون تومان، معادل 10 تا 20 درصدش یعنی 2 تا 4 میلیون پول طراحی می‌گیرند. البته این فرمول برای كارهای درشت و پرسود است.

اما   به محض اینكه آنها متوجه شوند كار فقط در حد طراحی است،  پول طراحی را جدا حساب خواهند‌كرد. یكی از همین شركت‌ها  حداقل مبلغ قرارداد برای آنكه هزینه طراحی را جداگانه حساب نكند، 30 میلیون تومان اعلام می‌كند،  آخر مكالمه هم اینطور تمام می‌شود كه: «البته تا 6 ماه دیگر وقت نداریم!».  یك توضیح اضافی  اینكه بعد از سفارش كار و دیدن خانه، آنها طرح پیشنهادی‌شان را با استفاده از نرم‌افزار 3Dmax جزء به جزء به مشتری نشان می‌دهند.

خفن‌ترین‌ها


با همه اینها فكر می‌كنید شركت‌های طراحی داخلی كسی را پیدا می‌كنند كه با خیال راحت، معادل پول خانه‌اش بابت طراحی و تزئین داخل آن پول بدهد؟

بزرگ‌ترین كار مهندس جوانی كه برای خودش دفتر و دستكی درست كرده، یك میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه برداشته است! لطفا به تعداد صفرها توجه كنید! البته او از مقدار پولی كه گرفته دلخور است: «فقط 100 میلیون برای كف خانه سنگ خریدیم. ولی وقتی می‌خواست پول طراحی بدهد، احساس می‌كرد پول زیادی است.

همه‌چیز را هم اصرار داشت حتما گران بخرد. كاری با نظر ما نداشت، می‌گفت هیچ گرانی‌ای بی‌دلیل نیست! خانه‌اش 5 هزار متر زیربنا داشت با 30 اتاق و 34 سرویس بهداشتی.» توی بازار، شركت‌های تازه‌كار یا آنها كه هنوز حس كار هنری‌شان بر پول غلبه دارد، كارهای كوچك هم انجام می‌دهند.

یكی از آرشیتكت‌ها معتقد است كه پرده‌زدنشان هم اصول دارد و باید طراحی داشته باشد.
 ظریف‌ترین كارش هم، طراحی یك آپارتمان 54متری است؛ طوری كه خانه شب‌ها 2‌خوابه باشد و در طول روز، یك خوابه! طراحی را طوری انجام داده بود كه دیوار بین یكی از این اتاق‌خواب‌ها با پذیرایی، روزها تامی‌شد و می‌چسبید به سقف.

توی خانه و زندگی همه مردم شهر نمی‌شود سرك كشید و متوجه شد آنها هم مشتری طراح‌های داخلی بوده‌اند یا خودشان كارشان را راه انداخته‌اند اما بیل‌بوردهای فراوانی كه كنار خیابان‌ها و اتوبان‌های شهر، مردم را به خرید وسایل لوكس برای خانه‌شان و البته گرفتن خدمات طراحی می‌خواند، نشان می‌دهد این صنف از معمارها، دیگر جای خودشان را توی جامعه پیدا كرده‌اند؛ بازاری كه حالا كم‌كم دارد از تهران به همه‌جای كشور سرایت می‌كند. شمال، با ویلاهایی كه اكثرا همین تهرانی‌ها مالك یا میزبانش هستند، پیش‌قراول این كار است. حالا دیگر همه‌جا معمارهای جوان را با طرح‌های فانتزی‌شان برای چیدمان خانه، بیشتر جدی می‌گیرند.

طراح شوید، در 120 ساعت
معماری داخلی و طراحی دكوراسیون، یكی از شاخه‌های فنی ساختمان است كه این روزها، مؤسسه‌های آموزشی خصوصی و دولتی برایش دوره‌های فنی حرفه‌ای برگزار می‌كنند. كافی است لااقل دیپلم داشته باشید تا در یك دوره فشرده 120 ساعته، با حدود 360 هزار تومان شهریه ناقابل، هفته‌ای 2 بار سركلاس بنشینید و همه‌چیز دربارة معماری داخلی حتی كار با نرم‌افزارهای مربوطه مانند اتوكد و 3Dmax را آموزش ببینید. اگر استعداد داشته باشید، در كوتاه‌ترین زمان ممكن طراح می‌شوید.

4 نما از طراحی داخلی
طراحی داخلی یك خانه اصول ریز و درشتی دارد اما 4 ركن اصلی آن، رعایت اصول فرهنگی، رنگ‌شناسی، نورپردازی و سبك‌شناسی است.
فكر می‌كنید اینها چقدر مهم باشند؟

طرح داخلی، فرهنگ بومی


بدیهی است كه مدرنیسم اروپا را نمی‌شود در خانه‌های ایرانی پیاده كرد؛ آنها در اتاق خوابشان، وان هم می‌گذارند یا آشپزخانه‌شان «اوپن» است؛ چیزی كه علی‌رغم مد شدن در ایران غلط است؛ آنها اكثرا غذای آماده و بی‌دردسر می‌خورند و آشپزخانه‌شان بیشتر دكور است، اما كافی است یك بار توی این آشپزخانه‌ها قورمه‌سبزی بار بگذاری تا بویش همه خانه را بگیرد.
 
رنگ‌شناسی
برای طراحی داخلی باید روان‌شناسی رنگ را لحاظ كرد. اكثر مردم، توی كاتالوگ‌ها یا فیلم‌های خارجی، رنگ خانه‌های بزرگ را می‌بینند و همان كار را در آپارتمان كوچكشان پیاده می‌كنند؛ مثلاً بر می‌دارند همه را قرمز می‌كنند كه خیلی زود خسته‌شان می‌كند.

رنگ را نباید فقط بنابه سلیقه انتخاب كرد؛ اصول دارد؛ هم باید با روحیه آدم‌های خانه سازگار باشد، هم به دیگر وسایل خانه بیاید. این اواخر، رنگ‌های تند و تیره مثل زرشكی، قهوه‌ای، نسكافه‌ای و آبی نفتی مد شده است.

سبك‌شناسی
سبك طراحی داخلی با چیدمان مبلمان كامل می‌شود كه در ایران زیاد به كار نمی‌آید؛ چون اغلب مشتری‌ها نصفه نیمه‌كار را تحویل می‌گیرند. آخر كار هم آشپزخانه لوكس و مدرن را كنار مبل‌های سنتی و كلاسیك می‌‌گذارند.

نورپردازی
خیلی مهم است اما این یكی هم در ایران زیاد استفاده نمی‌شود. كار برق‌كاری را باید یك مهندس برق انجام بدهد و چیدمان لامپ‌ها و قدرت نورشان و... را تنظیم كند. اما اكثرا این كارها را خود آرشیتكت‌ها انجام می‌دهند. البته نورگیری از پنجره‌ها و... هم شرط است.